Onze visie op leren
Voor het versterken van onderwijskwaliteit is de leerkracht van essentieel belang: de leerkracht doet ertoe. Dit gedachtengoed zit volledig verweven in onze visie op leren. We zetten daartoe ten eerste veel in op het didactisch handelen van de leerkrachten en het versterken daarvan (zie ook kopje ‘Didactisch handelen’).
We hebben hoge positieve verwachtingen van alle kinderen en handelen zodanig dat iedereen kan leren. Hoge verwachtingen gaat over het bieden van leerkansen aan élke leerling. We kijken kritisch naar ons handelen, zodat we steeds vanuit de nieuwste wetenschappelijke inzichten, hoge verwachtingen vertalen naar de dagelijkse praktijk. Hoge verwachtingen laten zien in ons leerkracht handelen heeft een positief effect op het leren en de motivatie. Hiermee geven we ook vertrouwen aan leerlingen, vanuit de overtuiging dat iedereen kan leren.
Vanuit deze overtuiging is het belangrijk dat het hele team weet hoe leren werkt. Dit is dan ook de basis van waaruit we keuzes maken om te zorgen dat alle kinderen tot leren komen. De activiteiten zijn erop gericht dat kinderen informatie op kunnen halen uit hun werkgeheugen en lange termijn geheugen om vervolgens de transfer te kunnen maken naar hun open, creatieve toepassingsgeheugen. Het werken vanuit rust, routine, ritme, regelmaat en relatie is essentieel om de extrinsieke belasting van het werkgeheugen zoveel mogelijk te verlagen en daarmee het leerklimaat te optimaliseren.
We staan voor een brede ontwikkeling, maar achten de basisvaardigheden hierin voorwaardelijk. Als team spreken we in onze onderwijsplannen af hoe we de kernvakken schoolbreed aanbieden. Op schoolniveau hebben we de ambitie om resultaten te halen die minimaal passen bij onze schoolpopulatie. Om deze ambities te realiseren zijn we met het hele team verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs.
Iedereen binnen de school werkt volgens de onderwijsplannen aan de leerdoelen, en kan daarbij een beredeneerde afwijking maken op groepsniveau en/of leerlingniveau. Aanpassingen op groeps- of leerlingniveau worden altijd gedaan met als doel om de leerontwikkeling van de leerlingen weer bij onze schoolbrede ambities te laten aansluiten.