Samen in vertrouwen
Ons team creëert een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen optimaal tot leren kunnen komen. Via rust, regelmaat, ritme, routine en relatie (RRRRR) zorgen we voor voorspelbaarheid: een voorspelbare omgeving is een veilige omgeving. De relatie leerkracht-kind en leerkracht-ouders (de driehoek) is de basis om samen in vertrouwen te kunnen werken.
Vanaf groep 1 worden in iedere groep routines aangeleerd passend bij de leeftijd. Deze worden met regelmaat ingeoefend, zodat er gedurende het hele schooljaar gewerkt wordt aan een voorspelbare en veilige omgeving. We werken graag in rust om op deze manier de hoeveelheid sensorische prikkels die het werkgeheugen binnenkomen te beperken. Dit betekent niet dat we (volledig) in stilte en individueel werken. We maken bewust keuzes in diverse werkvormen en passend stemvolume zodat we gevarieerd én gedoseerd diverse sensorische prikkels ruimte krijgen om in het werkgeheugen te komen. We proberen overprikkeling en overvraging van het werkgeheugen te voorkomen.
Ook bij samenwerken zijn we ons hier bewust van. Omdat we voortdurend aandacht hebben voor interacties en dynamieken binnen de groep spreken we liever van een gouden jaar i.p.v. de gouden weken. Door te werken vanuit RRRRR minimaliseren we tevens de extrinsieke belasting van het werkgeheugen en dit is bevorderend om tot leren te komen.