Pedagogisch handelen
Ons team creëert een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen optimaal tot leren kunnen komen. Via rust, regelmaat, ritme en routine en relatie (RRRRR) zorgen we voor voorspelbaarheid: een voorspelbare omgeving is een veilige omgeving. Daarnaast minimaliseren we hiermee de extrinsieke belasting van het werkgeheugen en dit is essentieel om tot leren te komen.
Ieder kind kan leren, dit uitgangspunt vraagt een positieve en motiverende houding van onze leerkrachten. Door middel van het benoemen van kwaliteiten en geven van feedback op inhoud, strategie, modus en kwaliteiten worden de kinderen zich bewust van hun manier van leren (zie ook kopje 'Didactisch handelen'). Vanuit de positieve en motiverende houding van de leerkrachten versterken we bewust de kwaliteiten van kinderen, onder andere via talentontwikkeling.
Vanuit hoge betrokkenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen het hele team hebben we elk kind in beeld. We horen en zien alle kinderen in onder andere kindgesprekken en groepsgesprekken. Vanuit de jaarlijkse vragenlijst Sociale Veiligheid duiden we de data middels groepsgesprekken, gevoerd door de SEO- en kwaliteitscoördinator. Op basis daarvan worden weer nieuwe doelen en afspraken opgesteld ten aanzien van ons sociale klimaat. We durven hierin als team kritisch te kijken naar ons eigen handelen, want ook op dit gebied geldt: de leerkracht doet ertoe!